Formálisan a június végi Európai Tanács ülésén született meg a bankunió ötlete; a banki szektor túlzott részvétele a válságot kiváltó buborékban ugyanis olyan lyukat ütött, amit hogyha az állam töm ki, akkor az eladósodás „csillagászati magasságokba ugrik”. Ha nem avatkoznak be, akkor a bankrendszer omlik össze – idézte fel Terták Elemér csütörtökön Brüsszelben. Mint mondta, a negatív példát elsősorban Írország és Spanyolország kínálták.
„Az eurózóna egy napsütötte rendszer volt, de nem tudott azokkal a kihívásokkal megküzdeni, amik egy monetáris unióban léteznek; a közös valuta sokkal több fegyelmet, illetve a szuverenitás feladását kívánja meg a tagoktól, különösen a gazdaság válságában” – mondta az EU belső piaci biztosának tanácsadója. Megjegyezte: „mindig a válságok kiváltotta kényszer az, ami előrébb viszi az integrációt”.
2009-ben – a pénzügyi-, banki válság után, de még az euróválság előtt – már felmerült egy új felügyeleti rendszer felállítása. Feltételezték: ha egy központi – egyetlen kormánynak sem alárendelt – felügyelet alakul ki, akkor objektívebbé válik a megítélés egy bankrendszer működését tekintve. Ez volt a bankunió létrejöttének alapja. „Ez a felismerés egy hosszú vajúdás eredménye, de a válság világosság tette, hogy változtatni kell a rendszeren.” Az elképzelés akkor forradalminak hatott, sok ellenállásba ütközött – emlékeztetett Terták. Ehelyett akkor egy szilárdabb, nagyobb hatáskörrel rendelkező, de nem igazi felügyeleti szerv felállítására tettek javaslatot.
A Bizottság idén nyáron készítette elő a Tanács számára a bankunió terveit. Az EKB-országokra vonatkozó szabályok módosítása alapszerződés módosítását igényelte volna. Mivel ezt mindenki el akarta kerülni, az EU működésére vonatkozó szerződés alapján készítették elő a felügyeleti szervet. Az EKB-nak egy további feladata lesz: megteremteni az integrált pénzpiaci felügyeletet.
Az OTP beleesik
Fontos vitapont volt, hogy Frankfurtból lehet-e egyáltalán 6-8 ezer intézményt felügyelni. „Ez az adófizetők pénzének többszörös kidobása lenne, ezért olyan rendszert kellett megalkotni, amely két síkon dolgozik.” A kisebb bankok felügyelete a helyszíni hatóságoknál marad, adott ország nyelvén folyik majd, az egységes gyakorlat alapján. (Ez a könyvvizsgálat terén ismert nemzetközi modellhez hasonlít Terták szerint.) A nagybankokat – amelyek tevékenységüket nem csak egy országban végzik, vagy amelyek rendszerkockázatokat hordoznak – ezzel szemben közvetlenül az EKB felügyeli majd. Nem szabad úgy értelmezni, hogy a változások átalakítják a leánybankokat fiókteleppé, „ez nem felhívás táncra” – tolmácsolta több ország üzenetét az igazgató.